FARINATA's FotoPage

By: FARI NATA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  >  >>]    [Archive]
Monday, 9-Feb-2009 09:38 Email | Share | | Bookmark
SELAMAT DATANG

Walaupun dapur makcik berkunci,nampak gaya ada gak yang jalan2 pusing2 kat dalam nie...so selamat mengutip apa2 yg patut,ala...org kampung so masakkan kat dalam nie pun ala2 org kampung...

Dapur berkunci nie pun bukanya apa..ada masa makcik biorkan jer dapur berabuk..tak tau nape akhir2 nie penyakit M datang bertandang...





Monday, 2-Jun-2008 12:00 Email | Share | | Bookmark
CHOCOLATE OATS CRISPS COOKIES

 


Buat biskut utk anak2 buah masa depa datang lepak2 kat umah..fari buat 2 adunan, sekali sapu jer selesai..pasukan berkuda laa katakann... .
fari guna garfu jer bulatkan n tekan sonang cepat dan sedap,ranggup.budak2 suka sangat..tq maklang


CHOCOLATE OATS CRISPS COOKIES
Sumber : Maklang

Bahan
130g tepung gandum }
30g tepung jagung }
20g serbuk koko } ayak
½ sk serbuk penaik }
¼ sk serbuk kulit kayu manis }
¼ sk garam
90g Quaker Oat Segera
200g mentega
120g brown sugar
½ sk esen vanilla

Cara
Masukkan kesemua bahan yang diayak tadi dalam bekas. Masukkan garam dan Quaker Oats segera dan gaul rata.
Pukul mentega, gula, vanilla sehingga gebu. Masukkan bahan yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit. Uli hingga kental.
Canai doh di atas papan yg ditabur sedikit tepung. Potong atau terap dan letak atas dulang. Bakar dengan suhu 160 selama 12-15 minit atau sehingga rangup.





Friday, 23-May-2008 12:00 Email | Share | | Bookmark
DONUT KENTANG

 


anak dara sorang nie suka sangat makan donut,acuan ada tapi malas nak terap2 belasah jer guna tgn asalkan ada rupa..fari cuba donut kentang resipi sumbangan kaknor dr FRD memang sedap gebu amat.terima kasih kaknor

DONUT KENTANG

Sumber: Kaknor

2 Biji kentang
2 Biji telur
2 Sudu besar mentega
1 Sudu besar yis basah (fari guna 1 peket yis kering)
1 Sudu besar gula kaster
1/2 Cawan susu pekat
Tepung gandum secukupnya
Sedikit garam
Gula halus

CARA - CARA MEMBUATNYA

1. Rebus kentang hingga empuk dan lumat.Pukul mentega dgn yis basah hingga kembang.
2. Masukkan telur dan gula,pukul lagi
3. Masukkan susu pekat dan kacau
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga boleh uli.
5. Jangan tambah teping terlalu banyak,jika terlalu lembik dan melekat sapukan tepung di tangan sebelum membentuknya.
6.Selepas 10 minit di bentuk,donut boleh di goreng.




Saturday, 17-May-2008 12:00 Email | Share | | Bookmark
AYAM MASAK BERIANI

 
Resipi beriani ayam nie asalnya resipi beriani daging kakliza,fari cuba guna ayam kengkonon nak pancing budak2 kat umah..kalau buat ayam mesti laju jer dia org nie sapu.fari tak derhaka kat resipi..cuma kentang jer tak join kes tak jumpa cari,pelupa betul skrg nie..rasa mcm beli tapi letak kat mana ekk...walaupun tak cukup geng tapi tak menghampakan sodap sehh..tq kakliza



BERIANI AYAM
Sumber kakliza
Bahan

1 kg ayam
4 s/b rempah beriani ] bancuh dgn sedikit air
1 cawan yogurt
3 s/b tomato puree
3 biji kentang potong kecil]
2 biji tomato buah [belah 4]
3 biji tomato buah ranum [mesinkan dengan 2 cawan air]
3 biji cili merah
2 biji cili hijau
2 labu bawang besar [belah 4]
1 pkok daun ketumbar [potong kasar]
garam

Bahan tumbuk
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia

Bahan tumis

2 cm kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun kari
minyak

Cara

1. Daging dipotong kecil dan basuh. Toskan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
3. Masukkan bahan tumbuk dan rempah berani dan daging yg dibancuh dgn air. Kacau rata sehingga naik minyak.
4. Masukkan buah tomato yg telah dimesin denngan air dan juga tomato puree . Biarkan sehingga lembut.
5. Masukkan kentang dan yogurt. Masakkan sehingga pekat dan naik minyak.
6. Masukkan buah tomato belah, cili merah dan cili hijau, bawang besar dan juga daun ketumbar. Rasakan garamnya.
7. Bila dah nampak layu boleh tutup api dan hidangkan dengan nasi beriani atau roti.


Sunday, 11-May-2008 12:00 Email | Share | | Bookmark
ACAR IKAN TENGGIRI

 
nie kes terliur tengok gambar yg maklang tepek kat FRD,
fari cuba n godek2 alhamdulillah jadi..
tuan besar kata lulus..
tq maklang sudi kongsi resipi.




ACAR IKAN TENGGIRI
sumber : Maklang

Bahan
2 keping ikan tenggiri – gaul ngan kunyit & garam. Goreng jangan terlalu garing.
2 biji bawang besar – dibelah 4
3 biji cili merah – dibelah 2
1½ cwn air
7 sm minyak goreng ikan tadi
1 sm gula
2 st cuka masak

½ st jintan manis }
½ st jintan putih } disangai & ditumbuk halus
2½ sm ketumbar }

Garam

Bahan Kisar :

10 cili kering
4 biji bwg merah
4 biji bwg putih
Kunyit hidup
Halia

Cara

Satukan bahan kisar dengan ketumbar,jintan manis dan jintan putih hingga sebati. Tumiskan dalam kuali dan goreng agak lama hingga garing.
Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rempahnya wangi.
Kemudian, masukkan ikan goreng, bawang besar, cili merah, cuka, gula dan garan…kacau rata hingga elok pekatnya…tutup api.


[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net